Locatie
Theaterzaal
Datum & Tijd
14 december 13:30 - 15:00
Unseen Suffering [EN]
why some conflicts remain invisible[NL] De ogen van de wereld zijn gericht op het Midden-Oosten en Oekraïne. Terecht. Met ons allen zijn we getuige van het gruwelijke geweld en menselijke leed dat zich er iedere dag herhaalt. Toch mogen we niet uit het oog verliezen dat er volgens de Verenigde Naties meer dan honderd conflicten gaande zijn, verspreid over de hele wereld. Een van zo’n conflicten speelt zich momenteel af in Soedan. Een bloedige burgeroorlog heeft er geleid tot een acute humanitaire crisis, met nijpende tekorten aan voedsel, water, medicijnen en brandstof. Miljoenen Soedanezen sloegen op de vlucht. Ook andere conflicten belandden in de vergeethoek: Somalië, Eritrea, Congo, Centraal-Afrikaanse Republiek. De lijst gaat nog even door.
Waarom zijn sommige conflicten onzichtbaar? Waarom berichten de media uitgebreid over het ene conflict, terwijl ze het andere schijnbaar links laten liggen? En kan de bezorgde burger daar iets aan veranderen? Younis Kamil, doctoraatsonderzoeker aan de VUB en Soedanees, brengt het verhaal van zijn thuisland, waarna we samen met enkele experten reflecteren over onzichtbare conflicten.
Sarah Yu Zeebroek zal tijdens dit panel illustraties maken.
[EN] The eyes of the world are on the Middle-East and Ukraine. And rightly so. We are all witnesses to the horrific violence and human suffering that is repeated there every day. But we must not lose sight of the fact that, according to the United Nations, there are more than 100 ongoing conflicts around the world. One such conflict is currently taking place in Sudan. A bloody civil war there has led to an acute humanitarian crisis, with severe shortages of food, water, medicine and fuel. Millions of Sudanese have fled their homes. Other conflicts have also been forgotten: Somalia, Eritrea, Congo, and the Central African Republic. The list goes on.
Why are some conflicts invisible? Why does the media report extensively on one conflict while seemingly ignoring another? And can concerned citizens change this? Younis Kamil, a Sudanese PhD student at the VUB, brings the story from his home country, after which we reflect with some experts on invisible conflicts.
Sarah Yu Zeebroek will create illustrations during this panel.
Eline Huiberts
[NL] Eline werkt sinds 2022 als universitair docent aan de Open Universiteit. Daarvoor werkte ze bij de Universiteit van Amsterdam als docent en coördinator van de Masteropleiding Journalistiek en Media en daarvoor behaalde ze haar doctoraat bij de Universiteit van Gent. Als onderzoeker concentreert ze zich op de manier waarop het publiek en journalisten omgaan met slecht nieuws uit verre landen (mediated distant suffering). Ze onderzoekt de morele en emotionele overwegingen van mensen tegenover verre rampen en conflicten en stelt de vraag waarom mensen de ene ramp erger (of belangrijker) vinden dan de andere. Daarnaast onderzoekt ze hoe verschillende vormen van journalistiek kunnen leiden tot verschillende reacties ten opzichte van rampen en conflicten. Specifiek bekijkt ze hoe constructief nieuws vanuit het Afrikaanse continent kan worden ingezet. Kan constructieve journalistiek bijdragen aan een meer inclusieve, diverse en betrokken samenleving? En hoe kunnen we het beste over verre, belangrijke gebeurtenissen rapporteren en voorkomen dat mensen een te negatief beeld van de wereld ontwikkelen?
[EN] Eline is an associate professor at the Open University since 2022. After obtaining her PhD at the University of Ghent, she also worked at the University of Amsterdam as a lecturer and coordinator of the Master's program in Journalism and Media. In her research, she focuses on how the public and journalists deal with bad news from distant countries (mediated distant suffering). She examines people’s moral and emotional considerations toward distant disasters and conflicts, and asks why people consider one disaster worse (or more important) than another. In addition, she examines how different types of journalism can guide the public’s reaction toward disasters and conflicts. Specifically, she looks at how constructive news can be deployed from the African continent. Can constructive journalism contribute to a more inclusive, diverse and engaged society? And how can we best report on distant, important events and prevent people from developing an overly negative view of the world?
Younis Kamil Abdulsalam
[NL]Younis werkt sinds 2021 als doctoraatsonderzoeker aan de Vrije Universiteit Brussel, waar hij onderzoek doet naar de verbindingskracht van het georganiseerde voetbal in (kwetsbare) buurten. Hij is tevens verbonden aan het Hannah Arendt Instituut. Als man van Soedanese afkomst, volgt hij het conflict daar op de voet.
[EN]Younis has been a PhD researcher at the VUB since 2021, where he is researching the unifying power of organised football in (vulnerable) neighbourhoods. He is also affiliated with the Hannah Arendt Institute. As a man of Sudanese descent, he follows the conflict there closely.
Stijn Vercruysse
[NL] Stijn Vercruysse (°1977, Gent) is sinds 2000 journalist bij VRT Nieuws. Sinds 2005 reist hij geregeld naar Afrika om er verslag uit te brengen over nieuws dat zelden de westerse media haalt. Zo was hij de laatste jaren getuige van de aanhoudende oorlog in Oost-Congo, de oorlog in Tigray (Ethiopië), de vluchtelingencrisis in en rond Soedan, de hongersnood in Somalië,… Naast Afrika specialiseert hij zich ook al jaren in klimaatverandering.
[EN] Stijn Vercruysse (°1977, Ghent) has been a journalist with VRT News since 2000. Since 2005 he has regularly travelled to Africa to report on news that rarely reaches the Western media. In recent years he has covered the ongoing war in eastern Congo, the war in Tigray (Ethiopia), the refugee crisis in and around Sudan, the famine in Somalia, and so forth. In addition to Africa, he has been specialising in climate change for years.
Gie Goris
[NL] Gie Goris is auteur, journalist en oud-hoofdredacteur van MO*magazine (2002-2020) en Wereldwijd (1990-2002). Als journalist schreef hij vooral over mondialisering, cultuur, religie en geweld. Zijn geografische focus lag op Azië (met een zwaartepunt in Zuid-Azië; in 2011 publiceerde hij het boek Opstandland. De strijd om Afghanistan, Pakistan en Kasjmir en in maart 2024 verschijnt INDIA. De onzichtbare gigant).
Daarnaast heeft hij zowel journalistiek als institutioneel bijgedragen tot het debat over diversiteit in de artistieke en culturele sector. Hij was mede-organisator van het colloquium Glokale Kunst in Vlaanderen (1998; en uitgever van het cahier met de teksten van het colloquium); voorzitter van het mondiale filmfestival Open Doek (nu MOOOV) en voorzitter van Africalia, de Belgisch organisatie die kunst en culturele productie in Afrika steunt. Daarnaast zorgde hij voor de uitgave van oa Witte raven, zwarte schapen (Over de bijdrage van niet-witte van kunstenaars in het opbouwen van een diverse samenleving, 2001); Wereldbeeld (een fotoboek over wereldbeelden in een interculturele en internationale wereld, 2002), De kracht van diversiteit. Globalisering, cultuur en verschillen. (NoordZuid Cahier, december 2002, met bijdragen van o.a. Noam Chomsky, Benjamin Barber, Edward Said, Tariq Ali…); TRUTH*OUT. Revenge of the real world. (beelden als boodschappers van een diverse wereld, 2007); Radicaal voor Rechten (essays of mensenrechten en vrijheden in een tijd van polarisering en woede, 2017).
[EN] Gie Goris is an author, journalist and former editor-in-chief of MO*magazine (2002-2020) and Wereldwijd (1990-2002). As a journalist he mainly wrote about globalisation, culture, religion and violence. His geographical focus was on Asia (with a focus on South Asia). In 2011 he published Opstandland. De strijd om Afghanistan, Pakistan en Kasjmir and, in March 2024, INDIA. De onzichtbare gigant).
He has also contributed to the debate on diversity in the arts and cultural sector, both journalistically and institutionally. He was co-organiser of the Glocal Art in Flanders colloquium (1998; and editor of the cahier containing the texts of the colloquium), president of the Open Doek global film festival (now MOOOV) and president of Africalia, the Belgian organisation that supports artistic and cultural production in Africa. He also edited Witte raven, zwarte schapen (On the contribution of non-white artists in building a diverse society, 2001); Wereldbeeld (A picture book on worldviews in an intercultural and international world, 2002), De kracht van diversiteit. Globalisering, cultuur en verschillen. (North-South Cahier, December 2002, with contributions by Noam Chomsky, Benjamin Barber, Edward Said, Tariq Ali and others); TRUTH*OUT. Revenge of the real world. (Images as messengers of a diverse world, 2007); Radicaal voor Rechten (Essays on human rights and freedoms in a time of polarisation and anger, 2017).
Sarah Yu Zeebroek
Sarah Yu Zeebroek is beeldend kunstenaar, illustrator en muzikante. Ze is illustrator van opleiding en maakt zowel vrij werk als werk in opdracht voor kranten, tijdschriften, theatergezelschappen, culturele centra, bibliotheken, musea en muziekgroepen. Haar werk toont de rijke verbeeldingskracht die zich in haar dag -en nachtdromen afspeelt. Deze is vaak doorspekt met surreële taferelen en heeft een humoristische inslag maar is nooit op zoek naar de grap op zich.
Festival nagesprek
Tijdens de tiende editie van het Festival van de Gelijkheid introduceren we een nieuw format: nagesprekken in de vorm van praatcirkels. Deze interactieve sessies bieden deelnemers de kans om na afloop van het panel "Unseen suffering" verder in te gaan op het besproken thema.
meer info