Vrijwilliger Frank bezocht COME CLOSER

Vrijwilliger Frank van Dessel bezocht voor ons de expo COME CLOSER. Zijn indrukken deelt hij graag met ons.
Nog tot 29.09.2024 brengen het Middelheimmuseum en DE SINGEL deze zomer met COME CLOSER een groepstentoonstelling. Deze samenwerking brengt sculpturen, voorstellingen, installaties en performances van een 25-tal kunstenaars uit binnen- en buitenland. Heel wat werken werden speciaal voor COME CLOSER gecreëerd. Elke maand is er ook een performanceweekend met live performances en een artist talk.

“De installaties en performances in deze tentoonstelling nodigen je uit om keuzes te maken. Net zoals je dit voortdurend doet in je dagelijks leven. Bij elk contact maken we beslissingen. Stappen we elkaar voorbij of gaan we in gesprek? Laten we onszelf kennen, of houden we wat achter de hand? Altijd in interactie met anderen, met onze omgeving en met de maatschappij, performen we allemaal onze levens. COME CLOSER is een speelse uitnodiging om uit onze rol te vallen, en een nieuwe uit te proberen.” — Sara Weyns, directeur Middelheimmuseum

In het Middelheimmuseum komen belangrijke hedendaagse uitvoeringen en unieke performances van vrouwelijke kunstenaressen samen. Vijf vrouwen kregen een vooraanstaande plaats: Cloë Bass, Zuzanna Czebatul, Joan Jonas, Temitayo Ogunbiyi en Amanda Piña.

Joan Jonas (1936, NY) is een pionier op het gebied van video- en performancekunst. Verscholen tussen de bomen van het Middelheimpark staat de reeds van 1968 daterende installatie. De reflectie van het parklandschap, de eventueel bewegende toeschouwers, de door een video-installatie geprojecteerde naakte lichamen op spiegels die een artificiële verbinding maken met de geïnstalleerde stenen en metaal. In haar performances verkent de 88- jarige Jones systematisch hoe live-evenementen in tijd en ruimte gestructureerd kunnen worden.

Amanda Piña (1978 Chili) is een Mexicaans-Chileense choreografe, kunstenares, curator, schrijfster en redigeert publicaties over wat zij bedreigde menselijke bewegingspraktijken noemt, en pendelt tussen Wenen en Mexico City. In het Conservatorium Antwerpen in DeSingel ontwikkelde Piña samen met dansstudenten een performancegebaseerd op de bewegingen van de oude diersoorten die onder water leven zoals sponzen. Met een Mexicaanse textiel arbeidster creëerde ze een reusachtige anemoon die ze tussen de bomen in het Middelheimmuseum installeerde.

Temitayo Ogunbiyi (1984 Nigeria) woont en werkt in Lagos, Nigeria. In het Middelheimmuseum installeerde ze een sculptuur bestaande uit in het gras liggende, met goud beschilderde, platte maalstenen. Die in Nigeria worden gebruikt om bonen en pepers fijn te maken. Ogunbiyi nodigt ons uit om de stenen aan te raken en tegelijk stilletjes een wens te doen voor een ander. De asfaltvlakte voor De Singel veranderde ze in een speeltuin met en kruidentuin beplant met inheems Vlaamse en Afrikaanse gewassen, een ode aan de multiculturele Antwerpse gemeenschap. Centraal staat een 30 meter roestvrij metalen lijn, symbolisch de verbinding tussen Lagos en Antwerpen.

Chloë Bass (1984 N.Y.) is een veelzijdige conceptuele kunstenaar die haar installaties combineert met performances, conversaties en publicaties. In haar werken onderzoekt ze de intimiteit in het dagelijks leven. In ‘The Parts’ nodigt Bass de toeschouwer uit om even stil te staan en na te denken over hoe persoonlijke en publieke gevoelens elkaar kruisen.

Zuzanna Czebatul (1986, Polen), woont en werkt te Berlijn. De opgestelde sculpturen zijn helemaal niet onschuldig, zij zijn een XXL-uitvoering van populaire partydrugs. Vaak onder de vorm van aantrekkelijke snoepjes. Met aantrekkelijke logo’s. Czebatul onderzoekt de lading, enerzijds worden de drugs gebruikt om het sociaal contact op de party’s te vergemakkelijken anderzijds de spanning euforie en vermoeidheid, tussen droom en werkelijkheid.

Monika Grabuschnigg Isabelle Andriessen en Liliane V creëerden nieuwe sculpturen voor de tentoonstelling COME CLOSER:

Monika Grabuschnig (1987, Oostenrijk), focust met afgedankte kerkmaterialen op het verdriet rond verval.

Isabelle Andriessen (1986, NL) verbeeldt de onderaardse wezens die opdoemen vanuit de nooduitgangen van de ondergrondse tunnel.

Liliane V (1952, BE) voert zichzelf op in een cliché-vrouwenrol.

Nog tot 29.09.2024 verkennen COME CLOSER Middelheimmuseum en DE SINGEL deze zomer samen de ruimte tussen sculptuur en performancekunst. Een groepstentoonstelling, performanceweekends en verschillende performances en voorstellingen zorgen voor een zomer lang activiteiten waarbij het publiek veel meer is dan toeschouwer alleen.

Info: www.comecloser.be

Middelheimmuseum, Middelheimlaan 61, 2020 Antwerpen. tel. + 32 3 288 33 60.

Het museum is alle dagen open, behalve maandag van 10 tot 20 uur.

De toegang tot het Middelheimmuseum is gratis.

Info: https://middelheimmuseum.be.

DE SINGEL, Desguinlei 25, 2018 Antwerpen. Info: https://desingel.be/nl

GROEPSTENTOONSTELLING COME CLOSER - INFO: WWW.COMECLOSER.BE

foto © Tom Cornille

Blijf op de hoogte met de laatste artikelen