
Locatie
Foyer Theaterzaal (De Vooruit)
Datum & Tijd
13 december 13:30 - 14:30
Toegankelijkheid


Je begrijpt of spreekt nog niet veel Nederlands.

Je begrijpt al een beetje Nederlands maar je spreekt het nog niet zo goed.

Je begrijpt vrij veel Nederlands en kan ook iets vertellen.

Je begrijpt veel Nederlands en spreekt het goed.
Daya Cahen & Arnaud De Decker
Vertekende WerkelijkheidAls mensen worden afgesloten van de buitenwereld, beïnvloedt dit hun denken en handelen. Hoe werken systemen van onderdrukking en indoctrinatie? Op welke manieren proberen regimes hun stempel te drukken op een volk? Wat is de impact van oorlog?
Oorlogsjournalist Arnaud De Decker en kunstenaar Daya Cahen gaan met elkaar in gesprek over de mechanismen van indoctrinatie en de gevolgen van afscherming van de buitenwereld. Van oorlogszones tot totalitaire regimes en gesloten gemeenschappen. In deze babbel bespreken De Decker en Cahen hoe propaganda werkt, waarom isolatie zo’n krachtig wapen is en wat de waarde is van een open blik op de wereld. Raf Njotea is gastheer van dienst.
Arnaud De Decker
Arnaud De Decker (1995) is freelancejournalist en auteur van Onverwoestbaar, een boek over de impact van de oorlog in Oekraïne op gewone burgers. Hij werkt voor onder meer VRT NWS, Het Laatste Nieuws en Het Nieuwsblad. Arnaud maakt indringende reportages in conflictgebieden zoals Oekraïne, Georgië en Syrië, en focust daarbij op menselijke verhalen achter het nieuws. Zijn werk verscheen ook in internationale media en wordt gekenmerkt door scherpe observaties en grote betrokkenheid op het terrein.
Daya Cahen
Daya Cahen (NL/USA, geboren in Amsterdam) studeerde fotografie aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam. Ze werkt voornamelijk in fotografie en video.
In haar werk richt ze zich op vormen van politieke beïnvloeding en de systematische manipulatie van de mens. Haar voornaamste interesse ligt in de macht van massamedia en het gebruik ervan in de constructie en presentatie van propaganda, indoctrinatie of manipulatie.
Met twee ouders die de Tweede Wereldoorlog als Joodse kinderen overleefden, groeide de kunstenaar op met het idee dat de wereld in één dag kan veranderen en dat je nooit weet waar je terechtkomt. Een samenleving kan zich tegen elke groep mensen keren. Het onderzoeken hoe deze ontwikkelingen van indoctrinatie, radicalisering en angst voor anders-zijn binnen een samenleving kunnen ontstaan, vormt het uitgangspunt voor al Cahens werk.
Haar werk is onder andere tentoongesteld in het Museum voor Moderne Kunst in Moskou, het Nederlands Fotomuseum, MK Galerie Berlin, het Nationaal Museum voor Schone Kunsten van Taiwan, het Dumbo Arts Center New York en het Kunstmuseum Bonn. Ze nam deel aan diverse internationale filmfestivals en vertoningen, waaronder De Appel arts centre (Amsterdam), Wiels (Brussel), Rencontres Internationales Parijs/Berlijn/Madrid in Haus der Kulturen der Welt (Berlijn), Centre Pompidou en Palais de Tokyo (Parijs), Platform Garanti (Istanbul), Hermitage Amsterdam, Short Film Festival Oberhausen, IDFA en het International Film Festival Rotterdam.
Ze werd genomineerd voor een Gouden Beer op het Internationaal Filmfestival van Berlijn voor de korte film The Stalin, die ze speelde, en stond op de longlist voor de Prix Pictet Photography Award en in de Gouden Kalf-competitie van het Nederlands Filmfestival.
Raf Njotea
Raf Njotea is scenarist, columnist voor De Standaard en presentator. Hij schreef o.a. mee aan de Vlaamse tv-reeksen Dertigers, Familie en de jongerenreeksen Panna en Only Friends. Samen met Lander Kennis maakte hij de podcast 'Ouder' voor Radio 1. Via zijn columns en lezingen mengt Raf zich in het maatschappelijk debat rond thema’s als identiteit, taal en representatie. www.rafnjotea.com