Locatie
UFO (Universiteitsforum)
Datum & Tijd
11 december 20:00 - 21:30
Info
Engels gesproken
Toegankelijkheid
Je begrijpt of spreekt nog niet veel Nederlands.
Je begrijpt al een beetje Nederlands maar je spreekt het nog niet zo goed.
Je begrijpt vrij veel Nederlands en kan ook iets vertellen.
Je begrijpt veel Nederlands en spreekt het goed.
Perfect Victims met Mohammed el-Kurd [EN]
Openingsavond[NL]Voor de openingsavond van het Festival van de Gelijkheid nodigen we de Palestijnse auteur, dichter en journalist Mohammed el-Kurd uit, in aanloop naar de publicatie van zijn non-fictie debuut Perfect Victims: and the Politics of Appeal begin 2025. Deze avond wordt gepresenteerd door de Palestijnse kunstenaar en onderzoeker Samah Hijawi.
Sirien Salameh maakt live illustraties tijdens deze avond, Adriaan de Roover en Hala El Mohor zullen de avond afsluiten met een muzikale performance.
In de Edward Said Memorial Lecture van dit jaar aan Princeton, gepubliceerd in The Nation, bespreekt Mohammed el-Kurd Said's essay uit 1984, "Permission to Narrate." Hierin bekritiseert Said hoe de westerse berichtgeving over de Israëlisch-Libanese oorlog bevooroordeeld was ten gunste van het Israëlische narratief en het Palestijnse perspectief onderdrukte. el-Kurd herkent een vergelijkbare situatie vandaag de dag, waarbij de westerse mainstream media een valse dichotomie creëren waarin Palestijnen "ofwel slachtoffers of terroristen" zijn en alleen sympathie krijgen als ze "perfecte slachtoffers" zijn. Hiertegenover schrijft el-Kurd: “We are human not just because we cry when we lose our mothers, or when we lose our homes, or because we have pets or hobbies. We are humans because we feel rage and we feel disdain—because we resist.”
[EN]For the opening night of the Festival van de Gelijkheid we invite Palestinian author, poet and journalist Mohammed el-Kurd, leading up to the release of his non-fiction debut Perfect Victimis: and the politics of appeal in the beginning of 2025. This evening will be hosted by Palestinian artist and researcher Samah Hijawi.
Live-Illustrations will be made by Sirien Salameh. Adriaan de Roover and Hala El Mohor will close the evening with a performance.
In this year’s Edward Said Memorial Lecture at Princeton, published in The Nation, Mohammed el-Kurd Said’s 1984 essay “Permission to Narrate,” which critiques how Western coverage of the Israeli-Lebanese War was biased toward the Israeli narrative and suppressed the Palestinian point of view. el-Kurd identifies a similar situation at hand today, with Western mainstream media creating a false dichotomy in which Palestinians “are either victims or terrorists” and only deemed sympathetic if they are “perfect victims.” Countering this, el-Kurd writes:
“We are human not just because we cry when we lose our mothers, or when we lose our homes, or because we have pets or hobbies. We are humans because we feel rage and we feel disdain—because we resist.”
[NL]Voor de openingsavond met Mohammed el-Kurd koop je een apart ticket. De opbrengst van deze ticketverkoop gaat naar Hope Foundation (hope-foundation.nl), een organisatie die kinderen in conflictgebieden d.m.v. kunst en cultuur tools wil aanreiken om een betekenisvol leven op te bouwen. Tickets voor woensdag 11 december kosten 7, 12 of 20 euro.
[EN]You need to buy a separate ticket for the opening night with Mohammed el-Kurd. Proceeds from these ticket sales go to Hope Foundation (hope-foundation.nl), an organization that uses art and culture to give children in conflict areas tools to build meaningful lives. Tickets for Wednesday, Dec. 11 cost 7, 12 or 20 euros.
TicketsMohammed el-Kurd
[NL]MOHAMMED EL-KURD is een internationaal reizende en bekroonde dichter, schrijver, journalist en organisator uit Jeruzalem, bezet Palestina. El-Kurd is de allereerste Palestina-correspondent van The Nation en cultuurredacteur bij Mondoweiss. In 2021 werd hij door TIME Magazine uitgeroepen tot een van de 100 meest invloedrijke mensen ter wereld. Hij is vooral bekend vanwege zijn rol in de #SaveSheikhJarrah-beweging. El-Kurd's werk is in talrijke internationale media gepubliceerd en hij is herhaaldelijk als commentator op grote tv-netwerken verschenen. Hij ontving vele onderscheidingen, waaronder een USC Annenberg Fellowship, de AACC 'Truth in Media' Award, de Calgary Peace Prize, OYW's Journalist of The Year Award, de Izzy Award voor 'uitmuntende prestaties in de onafhankelijke media' en de Cultural Freedom Fellowship van de Lannan Foundation. Zijn debuut dichtbundel, Rifqa, werd gepubliceerd door Haymarket Books in 2021 en is vertaald in meerdere talen.
[EN]MOHAMMED EL-KURD is an internationally touring and award-winning poet, writer, journalist, and organizer from Jerusalem, occupied Palestine. El-Kurd serves as The Nation's first-ever Palestine Correspondent and Culture Editor at Mondoweiss. In 2021, he was named one of the 100 most influential people in the world by TIME Magazine. He is best known for his role in the #SaveSheikhJarrah movement. El-Kurd's work has been featured in numerous international outlets and he has appeared repeatedly as a commentator on major TV networks. He is the recipient of numerous honors, including a USC Annenberg Fellowship, the AACC's 'Truth in Media' Award, The Calgary Peace Prize, OYW's Journalist of The Year Award, the Izzy Award for 'outstanding achievement in independent media', as well as the Cultural Freedom Fellowship from Lannan Foundation. His debut poetry collection, Rifqa, was published by Haymarket Books in 2021 and has been translated into multiple languages.
Samah Hijawi
[NL]Samah Hijawi is een multimedia kunstenaar wiens werk zich uitstrekt over schilderkunst, performance, storytelling en onderzoek. Haar projecten zijn geworteld in historische narratieven en herdenken het hedendaagse leven buiten gepolariseerde discoursen. Haar recente project, Kitchen. Table., verkent voedselpraktijken en brengt verhalen in kaart over de migratie van planten, kruiden en specerijen door middel van performatieve diners en posters. Ze houdt zich ook bezig met The Aesthetics of the Political, waarin ze de kruising tussen politiek en esthetiek in kunst onderzoekt. Hijawi heeft mede Makan Art Space in Amman geleid en mede The River has Two Banks gecureerd. Haar werken zijn getoond in KANAL Centre Pompidou Brussel, Vooruit Gent, AM Qattan Foundation Palestina, Het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Brussel, Museum M Leuven, The Hayward Gallery in Londen, BOZAR en Beursschouwburg in Brussel, Bureau Europa - Maastricht, MoMa en Apex Art - New York, Darat al Funun in Jordanië, en vele anderen.
[EN]Samah Hijawi is a multi-media artist whose work spans painting, performance, storytelling, and research. Her projects are rooted in historical narratives, re-imagining contemporary life outside polarized discourses. Her recent project, Kitchen. Table., explores food practices, mapping out stories of plant, herb, and spice migration through performative dinners and posters. She is also engaged in The Aesthetics of the Political, exploring the intersection of politics and aesthetics in art. Hijawi has co-directed Makan Art Space in Amman and co-curated The River has Two Banks. Her works have been shown in KANAL Centre Pompidou Brussels, Vooruit Gent, AM Qattan Foundation Palestine, The Royal Museum of Fine Arts Brussels, Museum M Leuven, The Hayward Gallery in London, BOZAR and Beursschouwburg in Brussels, Bureau Europa- Maastricht, MoMa and Apex Art - New York; Darat al Funun in Jordan, among others.
Sirien Salameh
[NL]Sirien Salameh (1999) is illustrator en beeldend kunstenaar. Ze illustreerde haar eerste boek ''Waar de olijfboom Staat' tijdens haar masteropleiding 'Beeldverhaal' aan de Luca School of Arts.
[EN]Sirien Salameh (1999) is an illustrator and visual artist. She illustrated her first book, "Waar de olijfboom Staat" ("Where the Olive Tree Stands"), during her Master's program in Graphic Storytelling at the Luca School of Arts.
Adriaan de Roover
[NL]De in Brussel gevestigde elektronische muzikant Adriaan de Roover bewandelt al meer dan een decennium een uniek pad in het genre. Zijn tweede soloalbum, Other Rooms, dat uitkomt op het label Dauw van Pieter Dudal, toont gewichtloze melodieën en geautomatiseerde geluidslandschappen, en stapt af van ritme-georiënteerde motieven. Oorspronkelijk opgenomen in 2020 en opnieuw bewerkt in 2023, verkent het album afwijkende texturen en botsende universums. De introspectieve muziek van De Roover streeft ernaar om verbinding te maken met zichzelf, anderen en de onmetelijkheid van de rest.
[EN]Brussels-based electronic musician Adriaan de Roover has been walking a unique path in the genre for more than a decade. His second solo album, Other Rooms, released on Pieter Dudal's Dew label, showcases weightless melodies and automated soundscapes, and moves away from rhythm-oriented motifs. Originally recorded in 2020 and reworked in 2023, the album explores divergent textures and colliding universes. De Roover's introspective music strives to connect with self, others and the immensity of everything else.
Hala el mohor
[NL]Hala El Mohor is een Palestijnse dichter en creatieveling die thema's als identiteit, sociale rechtvaardigheid en de ervaringen van de Arabische diaspora onderzoekt. Naast activisme en slam organiseert Hala evenementen via twee collectieven. Palettes of Palestine, dat bijeenkomsten organiseert om Palestijnse kunstenaars en cultuur in Brussel te vieren en te betrekken. Via hun evenementen bieden ze weerstand door middel van creatieve expressie en artistieke praktijken. En Vostock - een Brussels muziekcollectief.
[EN]Hala El Mohor is a Palestinian poet and creative exploring themes of identity, social justice, and the experiences of Arab diaspora. Aside from activism and slam, Hala organizes events through two collectives. Palettes of Palestine, which hosts gatherings that celebrate and engage with Palestinian artists and culture in Brussels. Curating spaces, through their events which resist through creative expression and artistic practices. And Vostock- Brussels based musical space exploration.
Eye on Palestine
Dit programma-item maakt deel uit van Eye on Palestine, een kunstfestival, georganiseerd door verschillende (sociaal-)culturele partners, dat plaatsvindt van 21 november tot 20 december 2024 in Gent. Het doel van het festival is om aandacht te vestigen op de genocide in Gaza, de bezetting en de impact daarvan op Palestijnse kunstenaars.
meer info