
Locatie
KAAP, Zeedijk, Koning Boudewijnpromenade 10, Oostende
Datum & Tijd
08 maart 20:00 - 21:30
Info
deBuren en Curieus op het non-fictieboekenfestival FAAR
Eerste Hulp bij Uitstel
met Kelia Kaniki Masengo, Sanny Ensing, Marloes Mathijssen, Luana Difficile, Prins de Vos, Ronald Giphart, Broos Lammes, Michiel de Proost en Francesca Birlogeanu.Iedereen schuift wel eens iets voor zich uit. Een deadline, een levenskeuze, een telefoontje dat we maar niet willen plegen. Uitstellen voelt als een paradoxale daad. Je doet niets, en toch gebeurt er iets. Je verschuift het moment, de verantwoordelijkheid, en daarmee de last. In het slechtste geval is uitstel pure zelfsabotage, vaak voelt het als falen, maar het kan ook gewoon een tijdelijke pauze zijn. Een moment van ademhalen in een wereld die voortdurend aan je trekt.
Het intrigerende is dat uitstel niet alleen iets is wat we doen, maar ook iets is wat ons overkomt. Denk aan wachttijden in ziekenhuizen, een vertraagde trein, of een politieke beslissing die op zich laat wachten. En soms willen we wachten. Ergens op de achtergrond weten we dat een pauze nemen ons kan helpen. Wat nu nog mist – een idee, een overtuiging, of simpelweg tijd – kan zich onderweg aandienen. Wachten wordt dan niet iets passiefs, maar een actieve keuze. Een stil verzet tegen de voortdurende drang om alles meteen uit te voeren.
Dit zijn de 8 hulpverleners van Eerste hulp bij Uitstel:
Schrijvers Marloes Matthijssen en Sanny Ensing vertellen over hun Deadline Bureau, het bedrijfje waarmee ze schrijvers, wethouders en yogaleraren helpen om iets te doen aan hun uitstelgedrag. Ze zijn de stok achter de deur, het duwtje in je rug, de schop onder je kont. Ze zetten je weer terug op je agenda. Ze gidsen je van denken naar doen, zodat je je doel bereikt.
Er zijn legio voorbeelden van bouwprojecten en renovaties die maar niet af geraken. Het renovatieproject van het Justitiepaleis in Brussel is zo'n voorbeeld van een project waar geen einde aan lijkt te komen. In 1984 verschenen de eerste stellingen, die inmiddels zelf al aan renovatie toe zijn. Hoe kan het dat het zo lang duurt en is er een einde in zicht? Podcastmaker, reporter en docent Luana Difficile neemt je mee in de saga van het Justitiepaleis.
Een gesprek met Ronald Giphart en zijn zoon Broos Lammes over uit de kast komen. Toen Ronald Giphart te horen kreeg dat zijn oudste zoon Broos op jongens viel, wist hij even niet hoe te reageren. Moest hij blij zijn, bezorgd, of moest hij de boodschap gewoon ter kennisgeving aannemen? Als je kind op een bepaald moment uit de kast komt, houdt dat niet alleen je kind zelf bezig, maar ook hun omgeving. Ronald en Broos besloten dit spanningsveld tussen kinderen en hun ouders te onderzoeken. Hoe zorg je dat je kind uit de kast durft te komen? Hoe bied je veiligheid en steun en hoe voer je er gesprekken over? Hoe vertel je het als kind aan je ouders? Dat maakt ons helemaal niets uit is een onmisbaar boek voor alle ouders om met hun kind te (blijven) communiceren.
Via een algemene oproep gaan we op zoek naar de meest favoriete (en fnuikende) vormen van uitstelgedrag. Met welke bezigheid schuif jij lastige taken, gesprekken of beslissingen voor je uit? Laat het ons weten voor 13 februari via debbie@deburen.eu. De verzameling sturen we door naar woordkunstenaar Francesca Birlogeanu, als inspiratie voor het maken van een tekst, die zij tijdens deze aflevering op het podium uitspreekt.
On hold is een foto- en documentaireproject waarin Prins de Vos mensen portretteert die soms jaren moeten wachten op genderbevestigende zorg. Hoe is het voor mensen die zeker zijn over hun genderidentiteit, maar gedwongen worden om hun wens uit te stellen omdat ze op een wachtlijst staan?
Het debat over eicelinvriezing is vaak zwart-wit: sommigen zien het als een stap vooruit voor vrouwen, terwijl anderen het juist als schadelijk beschouwen. Filosoof Michiel De Proost denkt dat we de discussie anders moeten voeren. Hij vindt dat eicelinvriezing geen kwestie is van simpele oordelen, maar van persoonlijke keuzes en verantwoordelijkheden van vrouwen. Voor zijn onderzoek en boek Huisje boompje eitje sprak hij met 21 vrouwen die hierover nadenken, en hun ervaringen brengen nieuwe, vaak vergeten vragen naar boven.
Sanny Ensing
Sanny Ensing (St. Maarten, 1980) is erfgoeddeskundige en schrijver. Ze heeft een Master of Arts in cultuurwetenschappen behaald met de focus op de thema's identiteit en gemeenschap in het Caribisch gebied. Als journalist schreef ze voor verschillende kranten en tijdschriften en werkte als cultuurverbinder en projectleider. Haar publicaties omvatten een naslagwerk over het immaterieel erfgoed van St.Maarten en een kindergedichtenboek. Momenteel werkt ze aan haar grootste ambitie: het schrijven van een roman. Sanny stelt haar creatieve proces vaak uit met praktische taken zoals het maken van to-do-lijsten, organiseren en opruimen. Ze daagt zichzelf nu uit om voorbij de rommel te kijken en de creativiteit de ruimte te geven die ze nodig heeft om haar droom te verwezenlijken.
Marloes Matthijssen
Marloes Matthijssen (Bergen op Zoom, 1980) is schrijver, columnist en eetrecensent. Ze behaalde een Master of Arts in cultuurwetenschappen binnen de richting kunstsociologie. Ze is eigen baas sinds 2010 en schrijft korte verhalen en toneelstukken onder diverse pseudoniemen. Marloes was de eerste winnaar van het Rode Oor, de wedstrijd voor het beste erotische verhaal van Vlaams-Nederlands Huis deBuren. Een ander kort verhaal kwam terecht in Nederland Leest - de mooiste korte verhalen gekozen door A.L. Snijders. Marloes is al veel te lang bezig aan een debuutroman voor uitgeverij Cossee. Beginnen met schrijven vindt ze verschrikkelijk. Als ze zichzelf voorneemt om dan maar te gaan sporten, wint het schrijven toch.
het Deadline Bureau
In 2021 openden schrijvers Sanny Ensing en Marloes Mathijssen het Deadline Bureau, een online kantoor speciaal voor chronische uitstellers, piekeraars en twijfelaars. Bij het Deadline Bureau kan je deadlines kopen voor projecten die geen einddatum hebben of niet goed op gang komen. Sanny en Marloes zijn de stok achter de deur, een soort buddysysteem, huiswerkbegeleiding voor volwassenen die iets moeilijks of nieuws willen doen maar blijven steken in de beginfase.
Luana Difficile
Mijn naam is Luana Difficile, een achternaam die verwondering opwekt en das alleen maar tof. Want verwondering is exact het soort gevoel dat ik volop probeer te koesteren. Of het nu is wanneer ik iemand nieuw leer kennen, of in een prikkelend gesprek terechtkom of gewoon op wandel ben, ik geraak graag verwondert. Daarom beoefen ik heel erg graag mijn huidige job. Ik ben journalist, maar noem mezelf liever een reporter. In deze rol mag ik verhalen vertellen of ervoor zorgen dat mensen hun verhaal verteld krijgen. Ik zou mijzelf dus ook een soort van verteller kunnen noemen. Wat mij tot het volgende brengt wat ik het allerliefste doe: babbelen. Bij BRUZZ doe ik dat al 13 jaar. Een van de reeksen die ik er maak is er eentje waar ik de vragen van onze kijkers/luisteraars beantwoord over Brussel en ze in een weetje giet. Daarnaast presenteer ik er ook op de radio en maak ik reportages over mijn passie: Brussel. Dat klopt, Brussel is eigenlijk een beetje mijn passie. Een stad die mij nog elke dag doet verwonderen.
Ronald Giphart en Broos Lammes
Ronald Giphart debuteerde in 1992 met de roman Ik ook van jou, een instant klassieker in de Nederlandse literatuur. Inmiddels beslaat het indrukwekkende oeuvre van Giphart tientallen romans, non-fictie boeken, novelles, kookboeken en zelfs een graphic novel. Broos Lammes is politicoloog. Hij was in dienst als tv-maker voor de Beeldbrigade. Momenteel woont en werkt hij in Kopenhagen.
Samen schreven ze in 2024 Dat maakt ons helemaal niets uit, een onmisbaar boek voor alle ouders om met hun kind te (blijven) communiceren. Toen Ronald te horen kreeg dat zijn oudste zoon Broos op jongens viel, wist hij even niet hoe te reageren. Moest hij blij zijn, bezorgd, of moest hij de boodschap gewoon ter kennisgeving aannemen? Ronald en Broos besloten dit spanningsveld tussen kinderen en hun ouders te onderzoeken. Hoe zorg je dat je kind uit de kast durft te komen? Hoe bied je veiligheid en steun en hoe voer je er gesprekken over? Hoe vertel je het als kind aan je ouders?
Francesca Birlogeanu
Francesca Birlogeanu (2002) is student geneeskunde, dichter en theatermaker. Hun poëzie is o.a. te lezen in Kluger Hans, Deus ex Machina en Het Liegend Konijn. Ze volgde een talentontwikkelingstraject bij Vuurland en deed mee aan Dans Dichter Dans! en het Belgisch Kampioenschap Slam Poetry. In hun werk zoekt die graag de scherpe kantjes op van vrouwelijkheid, familiale banden en menselijke interacties. In de zomer van 2023 nam Francesca deel aan de schrijfresidentie van deBuren in Parijs.
Prins de Vos
Prins de Vos (1991) is fotograaf en filmmaker. In 2022 verscheen diens tweede fotoboek BOYS DO CRY, waarvoor Prins zeven jaar diens goede vriend Levi fotografeerde. Momenteel werkt Prins aan diens fotoserie On Hold, over trans en non-binaire personen die op een wachtlijst staan voor (medische) zorg. Hij maakte bovendien een documentaire over dit project. Het werk van Prins is dicht op de huid, intiem en hier en daar wat provocerend. In 2024 behaalde Prins met het verhaal Venus as a boy de finale van Het Rode Oor.
Michiel De Proost
Michiel De Proost is filosoof en als postdoctoraal onderzoeker verbonden aan de Universiteit Gent en de Vrije Universiteit Brussel. Zijn onderzoeksdomein omvat in hoofdzaak morele vragen uit de feministische bio-ethiek, met bijzondere aandacht voor vraagstukken uit de reproductieve technologie en andere vormen van disruptieve innovatie. Vorig jaar verscheen zijn essay Huisje, boompje, eitje: Een oefening in feministische ethiek bij uitgeverij Letterwerk. Michiel betoogt in dit essay dat het debat over eicelinvriezing de verkeerde accenten zet. Als hulpmiddel grijpt hij naar de ideeën van eigentijdse feministische filosofen.
Kelia Kaniki Masengo
Kelia Kaniki Masengo schrijft, spreekt en stuitert door het leven. Haar deelname aan de eerste editie van Nieuw Geluid, een talentontwikkelingstraject voor spraakmakende stemmen van deBuren, gaf Kelia het zetje dat ze nodig had. Sindsdien legt ze zich toe op hosten, het schrijven van fictieteksten voor jonge kinderen en door grapjes maken. In 2024 werd Kelia geselecteerd voor Get Up Stand Up, een traject voor beginnende comedians van 'Nuff Said. Kelia waardeert online stalkers, volg haar op Instagram en surf snel naar www.keliakanikimasengo.com.