Kosten
2
Moeilijkheid
Je hebt al ervaring met het organiseren van (grotere) evenementen. Je kan rekenen op een aantal vrijwilligers, hebt tijd en een budget om de activiteit uit te werken.
Thema's
Duurzaamheid
Speelgoedinzameling
Want niet alle kinderen krijgen een pakje onder de kerstboom, een cadeautje van de paashaas of een presentje van Sinterklaas.Inhoud
Kleine kindjes worden groot en de favoriete stukken speelgoed worden ingeruild voor coolere exemplaren… Jammer? Neen! Fantastisch, want helaas hebben veel papa’s en mama’s het niet al te breed en vinden lang niet alle kinderen een pakje onder de kerstboom. En dan komt een eenvoudig en hartverwarmend initiatief als een speelgoedinzameling wonderwel van pas… Bovendien krijg je er als organisator een gratis pakje ‘feelgoodfactor 10’ bovenop, altijd leuk.
Hoe begin je eraan?
Bekijk met wie je hiervoor kan samenwerken: zo verbreed je het draagvlak van je actie, kan je taken verdelen en leer je nog flink wat bij van elkaar.
Maak samen concrete en duidelijke afspraken:
Wanneer zamel je in?
Zorg dat de periode niet te kort is, mensen hebben wat tijd nodig om eens grondig te ‘sorteren’ in het speelgoed van hun kroost en het dan ook nog effectief klaar te zetten of langs te brengen – periodes op het einde van en/of vlak na een schoolvakantie zijn zeer geschikt (er wordt hier en daar al eens een kinderkamer ‘uitgemest’ tijdens de vakantie en de weken na Sinterklaas, kerst, lentefeesten,... zijn uiteraard ook heel interessant.
Voor wie zamel je in?
Overleg met je partner(s) en/of ga te rade bij de OCMW-dienst, de buurtwerking, het Sociaal Huis van je gemeente,… zij kunnen je de weg wijzen naar kwetsbare gezinnen. Ook scholen, leerkrachten en mensen uit de kinderopvang kunnen tips aanreiken. Misschien is er een opvangtehuis in de buurt, of een kamp voor vluchtelingen, een kinderziekenhuis, een vereniging voor alleenstaande ouders,… Op netwerktegenarmoede.be en welzijnszorg.be vind je een lijst van organisaties die zich bezighouden met armoedebestrijding in jouw provincie/buurt.
Hoe zamel je in?
Zorg voor een inzamelpunt (liefst meerdere!) waar mensen het speelgoed naartoe kunnen brengen. Kies voor plaatsen die heel toegankelijk zijn (bv. lokale supermarkt, school,...) en die liefst ook in het weekend en ’s avonds bereikbaar zijn (bv. bij iemand thuis, lokale horeca,…). Je kan het speelgoed ook ophalen bij de mensen thuis. Dit vergt iets meer organisatie en toewijding, maar kan sommigen overhalen om tóch aan de actie deel te nemen (eventueel op aanvraag of kondig een vast afhaalmoment aan). Zorg indien nodig voor aangepast vervoer (camionette, aanhangwagen, volumewagen,…) zodat je niet steeds heen en weer hoeft te rijden.
Reserveer een stockeerplaats die groot genoeg is om al het speelgoed (tijdelijk) op te slaan – je kan desnoods ook voor meerdere kleine stockageruimtes zorgen maar hou er rekening mee dat je op een bepaald moment toch een ‘inventaris’ moet maken en sorteren… - Wat ons naadloos bij het volgende punt brengt:
Wat zamel je in?
Speelgoed, meestal tweedehands maar nieuw mag natuurlijk ook Je kiest zelf of je al dan niet ook puzzels en gezelschapsspelletjes, elektronisch speelgoed, boeken, dvd’s of … wil inzamelen. Om hygiënische redenen worden knuffels (pluche, stof,…) beter niet ingezameld. Je kan er ook voor kiezen om geen oorlogs- of wapengerelateerd speelgoed in te zamelen. Afhankelijk van de doelgroep kan je de vraag aanpassen (bepaalde leeftijd, kinderen met een beperking,…) maar maak het niet te ingewikkeld, want dan haken mensen misschien af.
Hoe pak je de herverdeling aan?
Hierbij een paar (van de vele) mogelijkheden:
Je doneert alles aan je partner(s) of organisatie(s)/instantie(s) naar keuze zodat ze het kunnen gebruiken waar en wanneer ze het nodig hebben.
Je organiseert zelf een evenement (sinterklaas- of kerstfeest, buurtfeest, geefplein,…) i.s.m met een partner.
Je doneert alles (of de rest aan de Spelotheek/Speelgoedbank in je buurt. Is die er niet? Dan kan je die zelf op poten zetten! Misschien werkt de bib en/of de lagere school graag mee? Ga ten rade bij de reeds bestaande (die vind je op het net), die helpen je ongetwijfeld graag verder of misschien kan je zelfs samenwerken…
Lanceer je oproep - als alle afspraken gemaakt zijn ga je over tot concrete actie:
Maak flyers en affiches en verspreid ze overal: lokale handelszaken, de bib, het cultuurcentrum, de scholen, deur aan deur,… Maak een facebookevent aan, verstuur persberichten, zorg voor een oproep op de lokale radio en in het gemeentelijk infoblad,… Kortom, maak veel tamtam!
Zorg dat alle informatie duidelijk en concreet is. Als het te veel is om op je flyer te vermelden, verwijs dan naar je facebookpagina en/of je website.
Hou rekening met
Wees streng en aanvaard enkel onbeschadigde, complete en propere stukken! Zorg dat dit vooraf goed wordt gecommuniceerd zodat je vervelende discussies kan vermijden…
Zorg dat je oproep regelmatig wordt herhaald. Praat er met iedereen over en hou zo het evenement goed in leven.
Mogelijke partners: jeugdbeweging, school, andere organisatie/vereniging, OCMW, Sociaal Huis, Bib, CC, Welzijnsschakel, armoedevereniging, buurtwerking, kinderopvang/dagmoeders, caritas, samenlevingsopbouw, vluchtelingenopvang, Rode kruis …
Over de kostprijs
Als je dit goed aanpakt en sponsors zoekt (voor een lokaal goed doel zou dit vlotjes moeten lukken) kan je veel besparen.
Probeer de kosten ook te vermijden: zoek een gratis opslagruimte, leen een wagen,… Een “neen” heb je en “ja” kan je krijgen
Drukwerk/promo
huur (opslagruimte, wagen,…)
Evenement voor herverdeling
Over de medewerkers
Een paar mensen voor de promotie (flyers verdelen, facebook onderhouden, …), het ophalen en sorteren van het speelgoed plus hulp bij het evenement voor herverdeling (afhankelijk van wat je organiseert natuurlijk)