Kosten
1
Moeilijkheid
Vraagt wat meer werk en mensen om een goed resultaat neer te zetten.
Thema's
Duurzaamheid
Koffernamiddag
Organiseer een Geefplein op een parking en gebruik je koffer als uitstalraam!Inhoud
Geefpleinen, geefkasten, freecycle-groepen, weggeefwinkels,… Ze schieten als paddenstoelen uit de grond. Wil je het graag iets origineler aanpakken? Organiseer dan een koffernamiddag! Een watte? Simpel: organiseer een Geefplein op een parking en gebruik je koffer als uitstalraam!
Je parkeert samen met wat vrienden je wagen op de parking van een lokale supermarkt, opent de koffers (want er zijn meerdere wagens, meerdere goede zielen die met graagte doneren) en je schenkt je spullen aan wie interesse heeft. Heel eenvoudig en gemakkelijk te organiseren. En het verschil met een Geefplein? Geen officiële aanvragen, geen huurprijzen, geen grootste opzet, gewoon: afspreken op een parking, koffer open & weggeven maar.
Laten we meteen een nieuw woord verzinnen en nomineren voor de Van Dale: kofferen. Het weggeven van bruikbare (mooie) spullen, in één adem jezelf ontdoen van overbodig gerief en je medemens plezieren!
Hoe begin je eraan?
Zoek voldoende mensen die spullen willen doneren. Je activiteit zal op meer bijval kunnen rekenen als er veel volk mee doet. Zoek daarvoor partners (buurtcentrum, lokale Oxfamwinkel, sociale organisaties,...)
Eens je volk en spullen genoeg hebt verzameld kan je op zoek gaan naar een geschikte datum en plaats. De parking van Delhaize, Aldi, Colruyt,... in jouw buurt kan een goed idee zijn, maar vraag wel toestemming van de winkel. Eens je die hebt kan je beginnen met promotie voeren. Je wil natuurlijk dat er zoveel mogelijk mensen weet hebben van je Koffernamiddag (en dan het liefst zeker diegenen die het écht kunnen gebruiken).
Breng zeker de pers op de hoogte van jouw initiatief, leg flyers in de buurt van de desbetreffende parking, hang affiches op in scholen (als die zich in de buurt van de parking bevinden), maak reclame op sociale media, praat erover, verspreid flyers en maak mondeling reclame de week ervoor aan de winkel. En vooral, hang affiches op in de winkel.
Hou rekening met
Op de dag zelf?
Zorg dat je de aandacht trekt van Jan en Alleman: je promostand is een droomstand. Een banner, vlag, krijtbord,... kunnen helpen om de zichtbaarheid te vergroten. Heb je veel kleine spullen? Stal ze dan uit op een leuk picknickkleed (enkel mogelijk bij mooi weer). Versier ook de omgeving: vlagjes, banners, bloemen, een grasmat, een plant, een tafeltje met leuke kleurrijke spullen: een tafelkleed, kleine cactussen of sanseveria's, een opzwepend streepje muziek,...
Wil je het erg gezellig maken? Schenk dan een limonade (selfmade: easy & cheap) en deel koekjes uit.
Hou de drempel zo laag mogelijk, zodat mensen echt een kijkje komen nemen.
Het moeilijkste van deze activiteit: de mensen bereiken die de spullen het meeste kunnen gebruiken. Zorg daarom dat je folders uitdeelt waar je doelgroep komt, bv. aan het OCMW, Aldi, Lidle, mutualiteit,...
Zorg dat je flyers erg duidelijk zijn. Een Geefplein is hip, maar niet iedereen is bekend met het begrip, laat staan dat een Koffernamiddag de lading denkt. Dus wees expliciet in je communicatie. Je weet toch dat je jouw promomateriaal gratis kan laten ontwerpen op het provinciaal secretariaat?
Over de kostprijs
Dit is een goedkope activiteit. Behalve het uitdelen van spijs en drank en het drukken van flyers is dit een uitstekende activiteit die laagdrempelig en niet veel moet kosten.
Over de medewerkers
Je hebt in principe niet veel volk nodig, maar je moet wel over voldoende aanbod beschikken. Bovendien trekt volk volk. Sta je daar alleen, dan is de drempel nog groter. Zorg dat je mensen hebt die enthousiasmeren. Het is zoveel gezelliger met 2 of 3 of... dan op je eentje.