Kosten
1
Moeilijkheid
Vraagt wat meer werk en mensen om een goed resultaat neer te zetten.
Thema's
Duurzaamheid
Geefplein
Het is een beetje zoals een rommelmarkt, maar dan gratis. Want Geven doet Leven, toch?Inhoud
Geefpleinen, geefkasten, freecycle-groepen, weggeefwinkels… schieten als paddenstoelen uit de grond. Geven is hot! Niet alleen spaar je een ritje naar het containerpark. Weggeven is ook gewoon leuk en gezellig. Je maakt iemand gelukkig en komt meer te weten over het nieuwe leven dat je weggevertje tegemoet gaat. Bovendien verhinderen we samen dat die afvalberg nog groter wordt.
Het principe is eenvoudig. Mensen brengt spullen mee die nog bruikbaar zijn en in goede staat, maar waar ze zelf vanaf willen. Andere bezoekers, die nog iets kunnen doen met deze afdankertjes, nemen ze gewoon mee en schenken ze een tweede leven. Het is een beetje zoals een rommelmarkt, maar dan gratis.
Hoe begin je eraan?
Zoek een geschikte locatie. Kijk na of er voldoende parkeermogelijkheid in de buurt is, want met wat geluk gaan mensen heel wat spullen te sjouwen hebben.
- Promoot je geefplein via de verschillende freecycle/weggeef-groepen in jouw regio. Pluis de sociale media uit. Facebook is het ideale medium om je doelgroep te bereiken. In sommige gemeentes schieten zelfs al heuse weggeefwinkels uit de grond, stap er zeker even binnen en vraag hun medewerking om promotie te voeren. Uiteraard kan je ook de klassieke flyers en affiches gebruiken.
- Een kringwinkel bij jou in de buurt? Vraag of ze mee willen promo voeren voor jouw activiteit. In ruil kan je de afspraak maken om nà het Geefplein, alle spullen die overbleven, aan de Kringwinkel te schenken. Maak hierover wel goede afspraken, geen enkele kringloopwinkel ontvangt graag waardeloze materiaal.
- Sfeerzetting is heel belangrijk. Niets dat je spullen er zo “triest” laat uitzien als een kale ongezellige ruimte. Kleren springen in het oog aan oldschool houten kapstokken, een kleurrijke kinderhoek zet alle speelgoed in de kijker. In de zomer kan je perfect een geefplein in openlucht organiseren, met kleurrijke picknickdekens en lakens op de grond (voorzie eventueel wat extra tafels en kapstokken).
- Door de unieke weggeef-sfeer die er hangt, verloopt alles net iets gemoedelijker dan een gewone rommelmarkt. Omdat niets er gestolen kan worden, hoeven de deelnemers niet voortdurend bij hun eigen standje te blijven. Zo krijgt iedereen ruim de kans om zelf eens rond te neuzen tussen alle spullen en een praatje te slaan met andere deelnemers.
- Een geefplein is, veel meer dan een rommelmarkt, een spontaan gebeuren. Je zal dan ook niet met inschrijvingen werken vooraf. Voor de controlefreaks onder u, dat brengt enkele risico’s mee ("zal er wel voldoende aanbod zijn?"), maar het hoort een beetje bij de sfeer. Snuister vooraf ook eens in je eigen kast, roep je vrienden op om hetzelfde te doen en wat spullen opzij te zetten, en licht vooraf af en toe een tipje van de sluier op die freecycle-groepen. Extra promo, jochei!
- Randanimatie is altijd leuk, en het zorgt ervoor dat je bezoekers langer blijven “plakken”. Probeer zoveel mogelijk in de gratis-cultuur te blijven. Vraag aan enkele (bevriende) lokale artiesten of ze eventjes komen spelen, maar vermijd muziekgroepjes die een flinke duit kosten. Voorzie wat eenvoudige hapjes (zelfgebakken cupcakes of koekjes, verse vruchten …) en drankjes die je kan uitdelen of verkopen, zo blijven mensen langer hangen. Je kan zelf aan de slag gaan… Of misschien ken je wel iemand die graag een kom verse soep maakt? Of lanceer vooraf een oproep via sociale media (check ook even Thuisafgehaald).
- Misschien ken je wel mensen die bijzonder handig zijn met een gereedschapskist of naaimachine? En niets liever doen dan kapotte mixers herstellen, stugge fietsen repareren en te lange broeken inleggen? Een echte “upcycle-stand” geeft een flinke meerwaarde aan je geefplein. Bovendien kunnen mensen elkaar makkelijk nieuwe dingen aanleren.
Hou rekening met
Een geefplein is een zeer organisch gebeuren. Je kan het onmogelijk volledig in de hand houden. Het succes staat en valt wel met de ruchtbaarheid die je eraan hebt gegeven. Concentreer je daarom vooral op de promotie op voorhand en laat de dag zelf het zijn eigen weg maar vinden.
- Gaat het om een openbare ruimte? Vergeet niet de politie in te lichten en alle nodige vergunningen aan te vragen bij de gemeente.
- Geefpleinen zijn populair. Kijk zeker eerst even na of er geen andere geefpleinen in jouw buurt georganiseerd worden in dezelfde periode. Indien wel, vraag zeker na of je kan samenwerken. Hoe meer mensen een geefplein dragen, hoe meer kans op een groot succes.
- Maak duidelijk afspraken over "de overschot". Wil je dat mensen alles terug meenemen wat ze niet kwijtraakten? Of maak je vooraf een afspraak met een lokale kringwinkel om alles op te halen?
- Zet Curieus in beeld en vergeet niet enkele leuke foto's te nemen. Breng gedurende de activiteit actief verslag uit op de sociale media.
- Vraag je deelnemers om bewust te kiezen wat ze weggeven, en geen brol te komen dumpen. Een geefplein is geen containerpark. Ook het omgekeerde geldt. Creëer de sfeer zo dat mensen bewust kiezen wat ze mee naar huis nemen, onbeschaamd komen graaien is eigenlijk niet de bedoeling.
Over de kostprijs
Probeer zoveel mogelijk kosten te vermijden. Overtuig mensen van de kracht van het "geven": culinaire talenten, entertainers…
Ook voor flyers en affiches is het zeker de moeite waard om te bekijken of een drukker/kopiecentrum deze niet wil sponseren.
Over de medewerkers
Vooral voor de promotie op voorhand is het belangrijk om alle registers open te trekken. De dag zelf heb je aan enkele verantwoordelijken die een oogje in het zeil houden genoeg.
Extra info
Extra tips nodig? Dietlinde van Curieus helpt je graag op weg.