Kosten
4
Moeilijkheid
Er is geen moeilijkheidsgraad bepaald voor deze activiteit.
Thema's
Cultuur
Etalagewandeling
Lokale kunstenaars krijgen een podium in etalages van handelszaken doorheen het centrum van jouw stad of dorp.Inhoud
Een artistieke etalagetour brengt kunst bewust dichter bij de mensen in de straat”. Lokale kunstenaars krijgen een podium in etalages van handelszaken doorheen het centrum van jouw stad of dorp. Een unieke samenwerking tussen kunstenaars, handelaars en toeschouwers.
De toeschouwers krijgen als het ware op een presenteerblaadje verschillende kunstdisciplines aangeboden. Want zowel poëzie, schilderkunst, beeldhouwkunst, keramiek, fotografie, grafiek, literatuur... kunnen een plaatsje krijgen de etalages van de plaatselijke winkels. Handelaars krijgen de kans om met hun “gepimpte” etalage mensen aan te spreken die anders nooit over de vloer zouden komen van hun zaak. Tsjing Tsjing een win-win situatie, niet?
Hoe begin je eraan?
De voorbereiding?
Spreek zo veel mogelijk handelaars aan, waar je vaste klant bent (denk aan: de bakker, opticien, apotheker, droogkuis, slager...). En spreek ook al artistieke talenten, kunstenaars uit je kennissenkring aan (denk breed: fotografen, beeldhouwkunst, dichters en andere literaire talenten die hun werk beeldend kunnen voorstellen, installatiekunstenaars, schilders...). Zo maak je al wat mensen warm voor Etalage Curieus, nog voor je het project officieel lanceert.
Stel een reglement op voor handelaars en kunstenaars. Het Curieusteam kan je aan een voorbeeldreglement helpen.
Stel een officiële brief op. Bezorg hem samen met uitleg over het project en Curieus (wie en wat we zijn) aan (alle) handelszaken in het centrum van je dorp/wijk.
De inschrijvingen laat je best opvolgen door één iemand van je werkgroep.
Stel een sponsordossiertje op en schrijf de provincie aan, de Nationale loterij, bevriende handelaars die geen etalage ter beschikking hebben...
Verwittig al een eerste keer de pers. Stel een persbericht op en licht toe wat Etalage Curieus is, welke eerste deelnemende handelaars en kunstenaars je al kon strikken (een fijne teaser) en roep op naar meer bevlogen kunstenaars e.a.handelszaken
Organiseer een infovergadering met geïnteresseerde/deelnemende kunstenaars. Leg uit wat Curieus is, verzamel er de gegevens van de kunstenaar en zijn werk (welke kunst leent zich tot welke etalages, welke specifieke voorwaarden nodig: elektriciteit, afmetingen, belichting...).
Begin al volle petrol met promo: verspreid flyers en affiches (met namen van handelaars/kunstenaars) bij alle deelnemende handelaars, bibliotheek, stadhuis, academies, cafés, uitinvlaanderen,...
Maak met de handelaars afspraken op logistiek vlak: opmeten etalages, checken belichting, elektriciteit...
Leg de officiële puzzel... Het zal een huzarenwerkje zijn, maar match de kunstenaars met de etalage die hij/zij kan inrichten.
Maak een inventaris met de benodigde ophangsystemen (haakjes, panelen, ezeltjes...). Kijk wat je bij een provinciale of gemeentelijke uitleendienst kan ontlenen. Bij het Curieusteam kan je terecht voor tentoonstellingsezeltjes (en soms ook panelen).
Hoe zie je de feestelijke opening? Zoek een fris lokaal muziekgroepje (misschien een fanfare? Dan kan je tijdens de opening al enkele etalages bezoeken, met opzwepend muziek dat de weg wijst), catering, prik een locatie, zoek een boeiende spreker die de artistieke etalagetour officieel kan openen...
Maak een definitieve inventaris van alle kunstwerken + locatie. Bezorg deze lijst aan Curieus om een verzekeringspolis af te sluiten (valt niet onder de vrijwilligerspolis).
Nog meer perslawaai. Beleg een persconferentie om je definitief programma en etalagetour voor te stellen.
Nodig je kunstenaars (en hun aanhang), handelaars (en hun aanhang), samenwerkingspartners, leden... uit voor openingsreceptie. PROMO PROMO PROMO over de hele tour voer je voor elke inwoner: flyeren aan stations, cafés, handelaars... en babbel erover tot het je oren uitkomt. Je kan nooit genoeg reclame maken voor je evenement.
Een catalogus kan extra geld in het laatje brengen. Het Curieusteam helpt je graag met de redactie (gratis), layout (gratis) en printen (tegen kostprijs). De catalogus kan je te koop aanbieden bij elke deelnemende handelaar.
De dag van de feestelijke opening zelf?
Zoek een fijne locatie, kleed deze sfeervol aan, verzorg fijne hapjes en drankjes, ontvang je sprekers en muziekgroepje... Wanneer één van de etalages een grote ruimte herbergt, lijkt het logisch de receptie daar te houden.
Kon je een feestelijke fanfare strikken? Stippel dan een opzwepende tournee uit langsheen enkele handelaars om een tipje van de sluier te lichten.
Hou rekening met
Breng alle kunstenaars en handelaars op voorhand al eens in contact met elkaar. Dat maakt de samenwerking een pak prettiger.
Laat je kunstwerken verzekeren. Een polis aanvragen is heel eenvoudig (lijst alle kunstwerken, kunstenaars, geschatte waarde, duurtijd van de tentoonstelling en locatie op). Je Curieus-community builder kan je helpen bij deze aanvraag.
Zorg dat je tijdens de loop van Etalage Curieus minstens elke etalage/handelaar één keer bezocht.
Bedank na afloop de hele vrijwilligersploeg, alle handelaars, alle kunstenaars. Misschien kan je een tastbaar aandenken schenken aan de handelaars: een sticker op zijn etalage, een mascotte in zijn winkel...
Hou een catalogus bij met alle contactgegevens. Altijd handig voor een volgende editie, zo begin je niet telkens van voor af aan...
Evalueer na afloop met alle partners. Wat kan beter, waarmee rekening houden?
Over de kostprijs
Receptie openingsavond: catering (tenzij je hapjes krijgt van bv. deelnemende handelaar: zoek sponsoring!), muziekgroepje, huur geluidsinstallatie...
Verzekering kunstwerken
Promomateriaal: tentoonstellingsbrochures, flyers, affiches...
Over de medewerkers
Heb je hier veel volk voor nodig? Ja.
Het is een bijzonder arbeidsintensief project, maar de uitstraling is dan ook heel groot.
Contacten leggen, handelaars aanspreken, contacten leggen, kunstenaars zoeken, die 2 matchen, etalages opmeten, redactiewerk voor de catalogus, promo voeren...
Maar je hoeft ook het warm water niet uit te vinden. Voorbeelden van brieven voor handelaars, persberichten, uitnodigingen voor de opening, reglementen, sponsordossiertjes... zijn beschikbaar.