Kook samen een maaltijd

Treed in de voetsporen van al die hippe of cosy tv-programma’s en duik achter het fornuis.

Koken een voorbijgaande hype? Vergeet het. Bakken, braden, smaken, proeven, pottenroeren, savoureren, temperen, stomen (je sexy gerechje of jij zelf van de kookstress), eminceren, blancheren, flamberen, garneren, pocheren, paneren… het is en blijft in.

Treed in de voetsporen van al die hippe of cosy tv-programma’s en duik achter het fornuis. Ga op zoek naar de beste kookploeg in jouw afdeling en daag andere afdelingen uit. Of gooi het helemaal open en laat de mensen uit je gemeente het tegen elkaar opnemen.

Hoe begin je eraan?
  • Ga op zoek naar een locatie met de gepaste accommodatie om het aantal kookploegen dat je uitnodigt te kunnen laten werken. Ga eens een kijkje bij grootkeukens, koksscholen… Zorg dat er voldoende kookmateriaal (fornuis, oven, borden, bestek, glazen) aanwezig is. Je kan best de ploegen vragen zo veel mogelijk hun eigen spullen (van kloppers tot paletmessen, van snijplanken tot spuitzakken) mee te brengen.

  • Werk voor de aankoop van ingrediënten samen met lokale supermarkten, bioboeren, bakkers slagers… Zet streekproducten in de kijker. Betrek ook een lokale brasserie of eetcafé bij de organisatie van je kookwedstrijd (een soort peter-meterschap, een aanbod dat de winnaar één dag mag meedraaien in de keuken, of als prijs een smaakvol etentje…).

  • Denk ook na over de opslag van deze producten (koel! kamertemperatuur! donker! licht!). Voorzie ook een uitgebreid kruidenpalet (gedroogd of vers). Of vraag je ploegen om zelf hun kruiden mee te brengen.

  • Vraag deelnemers om een kookteam van een vast aantal personen op te stellen, waarbij iedereen verantwoordelijk is voor een bepaalde gang. Aperitief, voorgerecht, hoofdgerecht, nagerecht, noem maar op.

  • Informeer de ploegen tijdig over welke ingrediënten je voorziet. Zo kunnen zij een menu samenstellen. Je kan ervoor kiezen om de teams in hun originele menukeuze te beperken (deze ingrediënten, en geen andere). Of je communiceert dat ze altijd kunnen aanvullen met producten die ze zelf meebrengen (maar beperk hier misschien met een budget om te vermijden dat de ploeg die investeert in witte truffel en kaviaar met de hoofdprijs naar huis gaat).

  • Stel een klinkende jury samen die de enthousiaste kookteams punten kan geven. koks, sommeliers, diëtisten… met naam en faam (en vooral fel ontwikkelde smaakpapillen en een scherpe tong).

  • Koppel de wedstrijd aan de actualiteit of een thema. Week van de smaak, gezonde voeding, vergeten groenten, lelijke groenten, budgetvriendelijk koken, streekproducten… zijn een fijne (h)eerlijke insteek.

  • Promo! Promo! Promo!

    • Kleurrijk en wervend drukwerk kan je heel simpel en vrij goedkoop via jouw provinciaal Curieussecretariaat aanvragen. Het ontwerp is gratis, voor het printen betaal je de kostprijs. Denk verder dan de klassieke flyertjes en affiches: stuur een brief naar de verenigingen van jouw gemeente, hang deurhangers aan alle deuren in jouw wijk, niet blaadjes aan gestalde fietsen…

    • Stuur een tweetal maanden op voorhand een eerste keer persbericht uit, om keukenteams warm te maken om in te schrijven Geen krak in het schrijven van persmededelingen? Contacteer dan je provinciaal Curieussecretariaat, we zetten je graag op weg. De dag voor Time to Cook herinner je de pers nog een keer met een tweede persbericht of telefoontje naar je lokale perscontacten. Vergeet zeker ook het gemeentelijk infoblaadje niet (opgelet: deadline vaak vrij ver voor verschijningsdatum).

    • Spreek al je vrienden, kennissen, geliefden, dichte of verre familie… aan en maak hen warm om erbij te zijn op de gezelligste picknick van het jaar. Je bent je eigen levende reclamebord.

Hou rekening met
  • Wanneer je een datum prikt, overweeg dan om jouw kookwedstrijd in De Week van de Smaak kan plannen. Altijd handig, omdat je wordt opgenomen in een grootse overkoepelende promocampagne (website, pers, programmaboekje).

  • Voorzie voldoende helpende handen om op te ruimen. Niets zo leuk als koken, maar op het einde van de dag wil je elke keuken opnieuw spic en span achter laten. Elke chef-kok wil graag zijn dag starten in een propere keuken.

Over de kostprijs

Vraag een bijdrage van je keukenteams, daarmee kan je al een flink aantal ingrediënten aankopen. Probeer samen te werken met een school of brasserie, zo hoef je geen extra budget te voorzien voor je locatie.

Over de medewerkers

Je kan flink wat helpende handen gebruiken om samenwerkingspartners te overtuigen, een locatie te zoeken, keukenteams enthousiast te maken, ingrediënten aan te kopen, promo te voeren, op te ruimen...

Bekijk alle acties

Nog meer inspiratie nodig? Bekijk hier het volledige overzicht met alle acties voor 100in1Day Belgium.

Terug naar het overzicht